آدرس : تهران - بزرگراه ستاری- نرسیده به خلیل آبادی- ساختمان پزشکان حکیم- واحد 14

ایمیل: info@asys.ir , asys.ir@gmail.com , asysiran@yahoo.com

تلفن: 44449616 , 2600075-0910

فاکس: 44429775

 

ISO 10668:2010

استاندارد ISO 10668

استاندارد ISO10668:2010 چیست؟

علامت های تجاری یا همان برند با ارزش ترین سرمایه نا محسوس شرکت ها می باشند. در کشورهای پیشرفته ارزش برندها گاه تا دهها برابر بیشتر از سرمایه فیزیکی یک شرکت ارزش گذاری می شود.برای مثال ارزش برند لیوز ( تولید البسه جین ) حدود یک میلیاد و پانصد هزار دلار است و یا ارزش برند ماربلو ( تولید سیگار ) حدود ۱۳ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است.
هدف این استاندارد ارائه راهکار مطمئن و با ثبات برای تایید ارزش گذاری می باشد. برای دستیابی به این هدف ، ویژگی ها و نیازهایی با در نظر گرفتن سبک شناسی سنجش، منبع اطلاعات و گزارش ویژگی ها مشخص می کند.
استاندارد ISO 10668روشهای مهم سنجش برند را نشان می دهد که به سه قسمت تقسیم می شود: درآمد، بازار و راهکارهای هزینه . ارزشگذاران باید بهترین روش را برای این هدف و برند انتخاب کنند. معمولا روش درآمد باعث می شود تا پروسه ارزشگذاری با راهکارهای بازار و هزینه در جاهای مربوطه پوشش داده شود.
متاسفانه در کشور ما بعضی افراد نا آگاه و سود جو گواهینامه انطباق با الزامات ایزو ۱۰۶۶۸ صادر کرده و شرکت های بیخبر هم این گواهینامه را می گیرند! حال اینکه این استاندارد یک استاندارد ارزیابی مانند می باشد نه یک سیستم مدیریتی! هر سازمانی که گواهی انطباق با الزامات ISO10668 را صادر نماید یقینا جعلی بوده و هیچگونه اعتباری ندارد.
در کشورهای اروپایی با توجه به این استاندارد یک ارزش پولی برای برند تعریف می کنند و یا در کشورهایی که اطلاعات مبهم است شرکت ها را از شرکت در حال کار تا ۵ ستاره سطح بندی می نمایند. بر این مبنا شرکت نفت ایران به سختی یک شرکت ۵ ستاره است و یا ایران خودرو یک شرکت ۳ ستاره می باشد.

هدف از پیاده سازی استاندارد ISO 10668 :

استاندارد ISO 10668 یک استاندارد قابل پیاده سازی نیست بلکه یک استاندارد ارزیابی است. استاندارد ایزو ۱۰۶۶۸ تعیین ارزش مالی برند به عنوان یک مبنا برای انجام مبادلات تجاری و خرد وفروش آن علامت تجاری بر اساس یک استاندارد انجام می دهد تا برای مقاصد ذیل استفاده شود:
• تامین منابع مالی و جذب شریک تجاری
• ارزش گذاری سهام و ورود به بازار بورس
• اخذ وام و تسهیلات بانکی
• برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت برند
• درج در گزارشات مالی و حسابداری
• پرداخت خسارت، دیون و ورشکستگی
• استفاده در دعاوی حقوقی و قضایی
• حسابداری و گزارشات مالی
• ناتوانی در پرداخت دیون و انحلال
• انطباق و برنامه ریزی مالیاتی
• پشتیبانی از دعوای قضایی و حل اختلاف
• امور مالی شرکت و جمع آوری سرمایه
• صدور پروانه و مذاکره سرمایه گذاری مشترک
• مدیریت اطلاعات داخلی و گزارش
• برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت برند

دامنه کاربرد ایزو ۱۰۶۶۸:

این استاندارد برای قیمت گذاری صحیح برند به عنوان مهمترین دارایی غیر محسوس یک سازمان کاربرد داشته و در شرکت های شناخته شده کاربرد دارد.
مزایای پیاده سازی ایزو ۱۰۶۶۸ :
• ارائه چارچوب سازگار برای ارزیابی از مارک های محلی، ملی و بین المللی
• ارائه روشی شفاف، تلفیق و قابل تکرار برای ارزش گذاری برندهای گوناگون
• بسیاری شرکت ها برای اولین بار خودرا به روشی استاندارد ارزیابی کردند و خود را با استاندارد انطباق دادند
شرکت ASYS اجرای این ارزیابی را فقط برای شرکت هایی توسعه می کند که مایل به فروش علامت تجاری خود می باشند. درغیر این صورت این کار هیچ حاصلی برای شرکت ندارد. برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با استاندارد ارزیابی برند با ما تماس بگیرید.

كلمات كليدي:
استاندارد ISO 10668استاندارد ISO10668:2010 استاندارد ISO 10668 الزامات ایزو ۱۰۶۶۸ الزامات ISO10668 استاندارد ISO 10668 ایزو ۱۰۶۶۸ پیاده سازی ایزو ۱۰۶۶۸